måndag, maj 27

Operationsdag


Har inte varit i mitt bästa skick denna vecka, eftersom jag blev opererad i tisdags. Har haft lite ont och varit svullen över magen. den har varit som en stor boll. Haha!
Men luften kommer ur lite för varje dag, och magen blir mindre och mindre. Och nu 6 dagar efter är jag typ bara svullen över magsäcken där Alfred (kirurgen) varit och grävt.

Tänkte iaf berätta lite om operationen och dagen D nu. :)

OP-dagen:
Gick upp kl 5.30 för att duscha en andra gång med den bakteriedödande tvålen Descutan. Var tvungen att tvätta håret med det också, och blev riktigt torrt och äckligt.. Såg inte alls så fräsch ut! :( 
Torkade mig och tog på rena, sköna kläder och fönade håret. Tog antibiotikatabletter kl. 6, och väckte därefter Fredrik som skulle skjutsa in mig till Gävle sjukhus. 
Åkte hemifrån vid 6.20. 
När vi kom fram till Gävle och sjukhuset gick vi till Kirurgslussen, där jag skulle sitta och vänta på att få komma vidare påväg mot operationen. Fick nästan direkt ett litet rum med säng och dom visade mig mina ursnygga operationskläder som jag skulle ta på mig. Kände mig riktigt sexy! ;) 

Fick sitta på sängen och vänta på att Alfred skulle komma och märka mig på magen. Sen var det dags att kissa en sista gång innan det var dags. Jag var först ut och skulle operera mig kl. 8.
Strax innan 8 hämtade en sköterska mig och tog med mig och min säng till narkosavdelningen där jag fick lägga mig direkt på operationsbordet. Då började de bli lite pirrigt!
Fick en snygg mössa som jag skulle sätta på mig och lägga in allt hår, varma benvärmare som gick upp över knäna och ett varmt täcke.
Dom frågade mig massa kontrollfrågor. Fick upprepa mitt personnummer ett par gånger och berätta vad det var för operation jag ska göra, så dom inte får fel patient.
Dom satt klisterlappar på armarna, bröstet och pannan, blev kopplad till EKG och fick 2 infarter i handen.
Sen var det dags att sova. Fick andas i en mask några minuter, för att sedan försvinna in i en annan värld.

Vaknade upp några timmar senare på uppvaket av att sköterskorna stod och knuffade på axlar. "Eva! Det är dags att vakna nu" sa dom ett par gånger och jag bara svarade "mmmm.." och somnade om. 
Efter ett par försök öppnade jag äntligen ögonen och fick smutta på lite vatten. Åååh så gott de va! Hade ju inte fått dricka innan operationen på flera timmar..
Sen var det dags att försöka gå på toaletten. Fick hjälp av 2 sköterskor och ett gåbord att gå mot toaletten. Var rätt groggy och blek i ansiktet, men jag stod på mina klena spagettiben och dom fick sätta mig på toaletten 2 gånger, men inget resultat..
Ett par timmar senare var det dags att åka till kirurgavdelning 111B, där jag skulle få ligga. 
Ringde hem till mamma, pappa, syster och Fredrik för att berätta att jag levde och att det har gått bra.

Sen ringde Fredrik mig en liten stund efter igen och sa att han ville åka från jobbet för att vara med mig, så jag slapp vara ensam. Så gullig <3


Bild som Fredrik tog när han kom och hälsade på. Kopplad med dropp och en puls-och syremätare. Snyggare har jag varit!


Han kom runt 17 och var med mig till ca 23. Sen var det dags för natten.
Vaknade några gånger på natten av att jag hade glidit ner i sängen, och inte längre låg på kuddarna. Fick ringa på en sköterska som fick visa hur jag ska göra för att lättast komma upp i sängen.
Vid 7 vaknade jag av att en sköterska kom in och sa att det är dags att fräscha till sig och sätta på sig egna kläder. 
Så himla skönt att få tvätta bort sjukhuslukten (lite av den iaf) och sätta på sig egna, gott doftade kläder och deodorant och borsta tänderna. 
Efter att jag var färdig med det kom sjukgymnasten för att prata med mig och vi pratade om träningsformer som skulle passa mig. Kom överens om att jag ska fortsätta promenera, och efter ett litet tag fortsätta med stavgång igen, sen börja simma och gymma på Parkbadet i Sandviken.
Simning var perfekt sa hon, för de hjälper huden att förnya sig, eftersom vatten blir som massage för huden, och då minska risken att få lika mycket överskottshud. Och gymma för att stärka muskler, och få fler, eftersom näringen sitter i musklerna. Och för att det är fettet jag vill få bort, och inte mina muskler.
Sen kom dietisten och pratade om maten i framtiden. Mycket man skulle undvika, men nästan ännu bättre förslag på vad man kan äta istället. :)
Sen kom Fredrik när han ätit frukost och så, och höll mig sällskap. 
Alfred kom och kollade hur jag mådde och så. Han var nöjd och han såg på mig att jag mådde bra och var nöjd med operationen. Vilken toppenläkare!! :)
Efter ett litet tag kom AT-läkaren med massa papper om mediciner och sjukskrivning och sen blev jag utskriven och fick åka hem.  Så himla skönt!!
Fick först gå ner till Apoteket och hämta ut tabletter och sprutor, sen åkte vi hemåt.

Och hemma har de gått hyfsat ändå. Som jag skrev i början så har jag varit väldigt svullen om magen, som en boll, och inte kunnat röra mig som vanligt. Svårt att sitta skönt, och vara tvungen att ligga på ryggen och sova.
Men de har gått framåt med stora steg! :)
Har gått bra att äta mat, och mellanmål. Har bara haft svårt att få i mig all vätska man ska få under dagen, men bara jag får in en rutin så kommer de bli perfekt!

Så jag lever och mår bra nu, och tillfrisknar med stora steg varje dag :)

Bilder tagna idag, 6 dagar efter operation.
Fortfarande svullen över naveln till vänster där Alfred varit och grävt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar